Whistleblowing podruhé

4. 7. 2022

V loňském roce byl před volbami v Poslanecké sněmovně ČR projednáván návrh zákona o ochraně oznamovatelů (tzv. whistleblowing). Tento návrh měl především zajistit implementaci odpovídající evropské směrnice, u níž byla stanovena transpoziční lhůta do 17.12.2021. Tato lhůta se ovšem nestihla a s ohledem na proběhnuvší volby se vrátil proces schvalování návrhu v podstatě zpět na začátek.

Dne 29.04.2022 byl ze strany vlády publikován nový návrh zákona o ochraně oznamovatelů, který snad doputuje již ke svému schválení, i když je samozřejmě otázkou, v jaké podobě. Oproti původnímu návrhu, který byl projednáván minulý rok, doznal ale návrh několika změn, které se svojí povahou více přibližují textu evropské směrnice.

Změny tak doznala např. hranice počtu zaměstnanců, při které jsou zaměstnavatelé povinni zavést vnitřní oznamovací systém, kdy došlo k navýšení z 25 na 50 zaměstnanců. Obce pak budou mít povinnost zavést vnitřní oznamovací systém v případě, že mají 10.000 obyvatel či více.

Úprava se dotkla též samotného vymezení oznámení, jemuž je poskytována zákonná ochrana tím, že byly z definice vypuštěny přestupky. Oznámením se tak bude nově rozumět oznámení fyzické osoby obsahující informace o možném protiprávním jednání, které má znaky trestného činu nebo porušuje právní předpis nebo předpis Evropské unie upravující stanovené oblasti, o jehož spáchání se oznamovatel dozvěděl v souvislosti s prací nebo jinou obdobnou činností.

Lhůta pro zpracování oznámení ze strany příslušné osoby by pak měla činit 3 měsíce namísto původní koncepce 30 dnů s možným prodloužením.

Byť je předpokládaná účinnost navrhovaného zákona stanovena ke dni 01.07.2023, je vhodné s nastavením poměrně široké škály pravidel v oblasti ochrany oznamovatelů neotálet. Navíc se v některých případech může evropská směrnice aplikovat přímo, resp. se jejího přímého účinku mohou jednotlivci dovolat, a čekání na nový zákon se tudíž nemusí vyplatit.

S nastavením pravidel ochrany oznamovatelů Vám naše kancelář ráda pomůže.

Proč KODAP legal?

Kromě právních služeb Vám můžeme zajistit díky spolupráci se skupinou KODAP také služby z oblastí daní, účetnictví či auditu.

Na odbornou úroveň naší práce klademe ty nejvyšší nároky a za kvalitu své práce ručíme. Věnovat se Vám bude vždy právník s patřičnou zkušeností a specializací.

Díky početnému týmu jsme schopni na Vaše požadavky reagovat prakticky okamžitě. Práci organizujeme vždy podle Vašich potřeb.

Nabídneme Vám takové právní řešení, kterému budete rozumět. Zákony umíme přeložit do lidské řeči.

Se všemi jednáme vždy poctivě a férově. Hledáme to nejefektivnější řešení pro business a klienty nikdy neženeme do zbytečných sporů. Zakládáme si na dodržování etického kodexu advokátů.

Vážíme si Vaší důvěry a zakládáme si na přísném dodržování advokátní mlčenlivosti. U nás jsou Vaše informace v bezpečí.

Advokátů
0
Let zkušeností
0
Spokojených klientů
0 +
Maximální reakční doba
0 hod

Napište nám

Další aktuality

Případová studie – Due diligence

Klient Obrátil se na nás klient, soukromá obchodní společnost zabývající se investováním do jiných společností, s žádostí o zajištění celého právního a daňového procesu nákupu české společnosti s ručením omezeným za nižší…

Případová studie - napadení změny ÚP

Náš klient, soukromá společnost, plánoval na svých pozemcích výstavbu několika rodinných a jednoho bytového domu. K jeho překvapení ovšem obec přistoupila ke změně územního plánu, kterou se zastavitelnost a využitelnost pozemků…