Zákaznické recenze a jejich ověřování

22. 2. 2023

Začátkem roku 2023 začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která nově upravuje oblast zákaznických (spotřebitelských) recenzí. Poskytuje-li prodávající přístup k hodnocení svých výrobků nebo služeb, musí nově informovat také o tom, zda a případně jak zajišťuje, že zveřejněná recenze pochází od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil či zakoupil.

Nová povinnost vede v praxi ke dvěma výsledkům. V prvním případě prodávající ověřování neprovádí, což je povinen spotřebitelům alespoň sdělit (např. v obchodních podmínkách). Pokud se ověřování provádí, pak má prodávající spotřebitele informovat o tom, jakým způsobem takové ověřování probíhá, jak recenze zpracovává apod.

Pokud prodávající tyto informace na svých internetových stránkách nesdělí, dopouští se nekalé obchodní praktiky, za kterou hrozí peněžní sankce. Přestupku se dopouštějí také ti prodávající, kteří zveřejňují falešné spotřebitelské recenze nebo zadávají jiné osobě, aby tyto recenze podala. Mohou tak totiž vytvářet falešný dojem kvality výrobku či služby a klamat spotřebitele. Příslušným orgánem k řešení těchto praktik je pak ČOI, na kterou se mohou spotřebitelé se stížnosti obrátit.

Pokud si spotřebitel zakoupí výrobek či objedná službu u prodávajícího a jeho rozhodnutí je ovlivněno recenzí jiného spotřebitele, která se nakonec ukáže jako falešná, má právo do 90 dnů odstoupit od smlouvy. V takovém případě může spotřebitel požadovat vrácení kupní ceny, nebo přiměřenou slevu z kupní ceny.

V případě zájmu o konzultaci v oblasti ochrany spotřebitele (ať již z pozice podnikatele či spotřebitele) se na nás neváhejte obrátit prostřednictvím sekce Kontakt.

Proč KODAP legal?

Kromě právních služeb Vám můžeme zajistit díky spolupráci se skupinou KODAP také služby z oblastí daní, účetnictví či auditu.

Na odbornou úroveň naší práce klademe ty nejvyšší nároky a za kvalitu své práce ručíme. Věnovat se Vám bude vždy právník s patřičnou zkušeností a specializací.

Díky početnému týmu jsme schopni na Vaše požadavky reagovat prakticky okamžitě. Práci organizujeme vždy podle Vašich potřeb.

Nabídneme Vám takové právní řešení, kterému budete rozumět. Zákony umíme přeložit do lidské řeči.

Se všemi jednáme vždy poctivě a férově. Hledáme to nejefektivnější řešení pro business a klienty nikdy neženeme do zbytečných sporů. Zakládáme si na dodržování etického kodexu advokátů.

Vážíme si Vaší důvěry a zakládáme si na přísném dodržování advokátní mlčenlivosti. U nás jsou Vaše informace v bezpečí.

Advokátů
0
Let zkušeností
0
Spokojených klientů
0 +
Maximální reakční doba
0 hod

Napište nám

Další aktuality

Případová studie – Due diligence

Klient Obrátil se na nás klient, soukromá obchodní společnost zabývající se investováním do jiných společností, s žádostí o zajištění celého právního a daňového procesu nákupu české společnosti s ručením omezeným za nižší…

Případová studie - napadení změny ÚP

Náš klient, soukromá společnost, plánoval na svých pozemcích výstavbu několika rodinných a jednoho bytového domu. K jeho překvapení ovšem obec přistoupila ke změně územního plánu, kterou se zastavitelnost a využitelnost pozemků…