Valná hromada společnosti a skuteční majitelé

16. 5. 2022

S blížícími se termíny valných hromad obchodních společností, na kterých dochází zpravidla ke schvalování účetní závěrky za uplynulé účetní období a k rozhodnutí o naložení se ziskem, je třeba dbát i povinnosti k evidování skutečných majitelů takové společnosti.

Dne 01.06.2021 vstoupil v účinnost zákon o evidenci skutečných majitelů, který mimo jiné upravuje i následky toho, není-li skutečný majitel v evidenci zapsán (ať již z toho důvodu, že je tam zapsána nesprávná osoba odlišná od skutečného majitele, nebo zdali tam není zapsán skutečný majitel vůbec).

Následky této nesrovnalosti v evidenci se pak vedle přímého sankcionování dané společnosti dotýkají také výkonu hlasovacích práv a práva na zisk některých společníků či akcionářů.

Není-li totiž skutečný majitel obchodní korporace zapsán v evidenci skutečných majitelů, nesmí při rozhodování valné hromady vykonávat hlasovací práva nebo rozhodovat jako její jediný společník on, ani právnická osoba, jíž je také skutečným majitelem.

Není-li skutečný majitel obchodní korporace zapsán v evidenci skutečných majitelů, nesmí tato obchodní korporace vyplatit podíl na prospěchu jemu, ani právnické osobě, jíž je rovněž skutečným majitelem. Dále pak obchodní korporace nesmí vyplatit podíl na prospěchu ani právnické osobě, jež nemá v evidenci skutečných majitelů zapsaného žádného skutečného majitele.

Před konáním valných hromad je tak vhodné provést kontrolu v evidenci skutečných majitelů, která je veřejně přístupná, zdali je zápis skutečného majitele proveden, popř. zdali odpovídá skutečnosti.

Další aktuality

Novinky v oblasti provozu motorových vozidel

Omezit zbytečnou byrokracii v oblasti provozování motorových vozidel má za cíl novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jejíž jednotlivé části budou v průběhu letošního roku vstupovat v účinnost.…

Zákaznické recenze a jejich ověřování

Začátkem roku 2023 začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která nově upravuje oblast zákaznických (spotřebitelských) recenzí. Poskytuje-li prodávající přístup k hodnocení svých výrobků nebo služeb, musí nově informovat také o…