Účetní závěrka a její zakládání do sbírky listin

17. 10. 2022

Zakládání účetní závěrky do sbírky listin obchodního rejstříku je jednou z mnoha povinností obchodních společností. Nejsou ovšem v praxi výjimečné případy, kdy společnosti na tuto svoji povinnost rezignují. Jak je to pak v případě, kdy je společnost vyzvána k založení závěrky za období, u kterého uplynula archivační lhůta? V takovém případě totiž již účetní závěrka nemusí již existovat, neboť je možné provést dle zákona o účetnictví její skarataci. Touto otázkou se zabýval Vrchní soud Praze.

V posuzovaném případě rejstříkový soud vyzval společnost k tomu, aby do sbírky listin založila chybějící účetní závěrky staré více jak 12 let. Rejstříkový soud společnosti rovněž udělil pořádkovou pokutu ve výši 2.000,- Kč za nesplnění této povinnosti.

S ohledem na uplytnutí desetileté archivační lhůty ale společnost účetní závěrky již neměla k dispozici. Bránila se tedy tím, že povinnost ke zveřejnění předmětných účetních závěrek zanikla uplynutím této archivační lhůty. Rejstříkový soud tudíž není v takovém případě oprávněn závěrky požadovat a za jejich nezveřejnění ukládat pokuty.

Odvolací vrchní soud ovšem konstatoval, že možnost skartace účetních závěrek po uplynutí archivační lhůty se nevztahuje na ty účetní závěrky, jež nebyly doposud založeny do sbírky listin. Rejstříkový soud je tedy oprávněn požadovat účetní závěrky i po 12 letech a společnost za jejich nezveřejnění sankcionovat pořádkovou pokutou.

Zároveň dodal, že i rejstříkový soud pochybil, když společnost nevyzval ke zveřejnění účetních závěrek v krátké lhůtě po nesplnění povinnosti. Tato skutečnost má pak vliv na stanovení výše případné pokuty.

Pokud jste tedy nesplnili svoji povinnost zveřejnit účetní závěrku založením do sbírky listin obchodního rejstříku a pro tyto účetní závěrky již uplynula archivační lhůta, nevztahuje se na vás možnost tyto závěrky skartovat. Před skartací účetní závěrky po uplynutí archivační lhůty tedy doporučujeme vždy zkontrolovat, zda byla tato závěrka řádně založena do sbírky listin.

V případě zájmu o konzultaci v oblasti práva obchodních společností se na nás neváhejte obrátit prostřednictvím sekce Kontakt.

Proč KODAP legal?

Kromě právních služeb Vám můžeme zajistit díky spolupráci se skupinou KODAP také služby z oblastí daní, účetnictví či auditu.

Na odbornou úroveň naší práce klademe ty nejvyšší nároky a za kvalitu své práce ručíme. Věnovat se Vám bude vždy právník s patřičnou zkušeností a specializací.

Díky početnému týmu jsme schopni na Vaše požadavky reagovat prakticky okamžitě. Práci organizujeme vždy podle Vašich potřeb.

Nabídneme Vám takové právní řešení, kterému budete rozumět. Zákony umíme přeložit do lidské řeči.

Se všemi jednáme vždy poctivě a férově. Hledáme to nejefektivnější řešení pro business a klienty nikdy neženeme do zbytečných sporů. Zakládáme si na dodržování etického kodexu advokátů.

Vážíme si Vaší důvěry a zakládáme si na přísném dodržování advokátní mlčenlivosti. U nás jsou Vaše informace v bezpečí.

Advokátů
0
Let zkušeností
0
Spokojených klientů
0 +
Maximální reakční doba
0 hod

Napište nám

Další aktuality

Případová studie – Due diligence

Klient Obrátil se na nás klient, soukromá obchodní společnost zabývající se investováním do jiných společností, s žádostí o zajištění celého právního a daňového procesu nákupu české společnosti s ručením omezeným za nižší…

Případová studie - napadení změny ÚP

Náš klient, soukromá společnost, plánoval na svých pozemcích výstavbu několika rodinných a jednoho bytového domu. K jeho překvapení ovšem obec přistoupila ke změně územního plánu, kterou se zastavitelnost a využitelnost pozemků…