Změny díla, vícepráce a jejich cena – jak postupovat

15. 8. 2022

U našich klientů se často setkáváme s problematikou víceprací, průběžných změn objednaného díla a jejich vlivem na sjednanou cenu. V praxi běžně dochází k tomu, že v důsledku časové tísně a nutnosti jednat operativně strany sjednají vícepráce či změny díla, aniž by dodržely ty nejzákladnější pravidla smluvní obezřetnosti. Je to ostatně pochopitelné. Mezi stranami většinou panuje důvěra a někdy dokonce obava spolupráci komplikovat zdánlivě zbytečnými formalitami.

Faktem však je, že tento postup se řadě našich klientů vymstil. Sestavili jsme proto následující seznam doporučení, jejichž dodržováním předejdete zbytečným sporům:

  1. Zkontrolujte smlouvu – dříve, než sjednáte změny či vícepráce, zkontrolujte uzavřenou smlouvu o dílo. Velmi pravděpodobně upravuje pravidla změn smlouvy a víceprací. Tato pravidla důsledně dodržujte.
  2. Vždy písemně – ústní domluva do složitějších smluvních vztahů nepatří. Pokud vznikne potřeba provést vícepráce nebo změnit původně sjednané parametry díla, sjednejte vše písemně. To platí i tehdy, pokud smlouva o dílo písemnou formu nevyžaduje.
  3. Vymezte rozsah víceprací – čím podrobněji změny díla či vícepráce popíšete, tím lépe.
  4. Sjednejte cenu – nezapomeňte se domluvit, jaký má změna díla či vícepráce vliv na cenu a přesně stanovte, kolik co bude stát, popř. jak se cena vypočítá.
  5. Upravte harmonogram –změna rozsahu díla má typicky i vliv na dříve sjednaný harmonogram. Sjednejte proto, jak změny ovlivní termíny.
  6. Nespoléhejte se na stavební deník či kontrolní dny – smlouvy o dílo často vylučují jakékoliv změny prostřednictvím zápisů ve stavebním deníku, kontrolních dní či obdobných protokolech. Z toho důvodu je vhodné neponechávat změny pouze na stavebním deníku, ale vytvořit např. stručný dodatek k samotné smlouvě.
  7. Poraďte se s advokátem – preventivní porada s advokátem Vám ušetří peníze, čas i starosti. Dobře postavenou dohodou se výrazně zlepší vaše situace i stran odpovědnosti za škody, reklamací, zajištěním apod.

Pokud máte jakékoliv dotazy či potřebujete poradit s konkrétní situací, neváhejte se na nás obrátit a využít našich bohatých zkušeností s touto problematikou. Kontaktovat nás můžete jednoduše prostřednictvím poptávkového formuláře v sekci Contact.

Why KODAP legal?

In addition to legal services, our cooperation with the KODAP Group enables us to provide tax, accounting and auditing services.

We set the highest standards of professionalism and guarantee the quality of our work. You will always communicate with an attorney with the appropriate experience and specialization.

Thanks to our large team, we are able to respond to your requests almost immediately. We always organize our work according to your needs.

We can translate the law into common language. You will understand our advice.

Se všemi jednáme vždy poctivě a férově. Hledáme to nejefektivnější řešení pro business a klienty nikdy neženeme do zbytečných sporů. Zakládáme si na dodržování etického kodexu advokátů.

We value your trust and pride ourselves on our strict adherence to attorney-client privilege and confidentiality. Your information is safe with us.

Attorneys
0
Years of experience
0
Satisfied clients
0 +
Max. reaction time
0 hod

Contact us

Další aktuality

Případová studie – Due diligence

Klient Obrátil se na nás klient, soukromá obchodní společnost zabývající se investováním do jiných společností, s žádostí o zajištění celého právního a daňového procesu nákupu české společnosti s ručením omezeným za nižší…

Případová studie - napadení změny ÚP

Náš klient, soukromá společnost, plánoval na svých pozemcích výstavbu několika rodinných a jednoho bytového domu. K jeho překvapení ovšem obec přistoupila ke změně územního plánu, kterou se zastavitelnost a využitelnost pozemků…